Κρατύλος

Περιγραφή

Στον διάλογο “Κρατύλος” ή “Περί Ονομάτων Ορθότητος”, ο Πλάτων αποκαλύπτει το φιλοσοφικό υπόβαθρο της Ελληνικής γλώσσας, διερευνά το σχέδιο κατασκευής της, και θεμελιώνει την “Φιλοσοφία της Γλώσσας” (Philosophy of the Language). Είναι το πρώτο έργο της παγκόσμιας γραμματείας περί ετυμολογίας. Ετυμολογία είναι η αναζήτηση του ετύμου, δηλαδή, του αληθούς περιεχομένου, της αλήθειας των λέξεων, είναι η δυνατότητα ανάλυσης ενός ονόματος στα συστατικά του μέρη, που είναι δηλωτικά της σημασίας του. Ο “Κρατύλος” έχει χαρακτηρισθεί ως το “Ευαγγέλιο της Ετυμολογίας”. Είναι εδώ όπου ο Σωκράτης, συνομιλώντας με τον Ερμογένη και τον Κρατύλο, ερμηνεύει με την βαθειά σοφία του ονόματα, έννοιες και γράμματα της Ελληνικής γλώσσας, καταδεικνύοντας την πανάρχαια προέλευσή τους. Με την ανά χείρας πολύχρονη εργασία μας ευελπιστούμε να αναδείξουμε την σπουδαιότητα του Πλατωνικού αυτού διαλόγου και να αποκαλύψουμε τις αλήθειες που κρύβονται μέσα σ’ αυτόν, αποδεικνύοντας ότι είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς, αλλά και τους πλέον παρεξηγημένους διαλόγους του Πλάτωνος. Βασικός εξοπλισμός μας σε αυτό το εγχείρημα είναι τόσο η μελέτη αλλά και η διδασκαλία του Πλατωνικού Έργου (Corpus Platonicum) στο σύνολό του, καθώς και τα πολύτιμα Σχόλια του Πρόκλου, ο οποίος ήδη εξ αρχής επισημαίνει ότι: “Ο παρών διάλογος επιστήμονας ημάς ποιεί της των ονομάτων ορθότητας, και δει τον μέλλοντα είναι διαλεκτικόν από ταύτης άρχεσθαι της θεωρίας”. Ο παρών διάλογος μας κάνει να αποκτούμε επιστημονική γνώση της ορθότητας των ονομάτων, και αυτός που θέλει να είναι διαλεκτικός, από αυτήν την εξέταση πρέπει να αρχίσει! Η παρούσα έκδοση περιλαμβάνει: Εισαγωγή, Διαίρεση του διαλόγου σε Ενότητες – Μέρη – Κεφάλαια, Περιλήψεις Μερών και Κεφαλαίων, Αρχαίο Κείμενο και Σύγχρονη Απόδοση, Εκτενή Σχόλια και τελικό Συμπέρασμα, καθώς και Λεξικογράφηση όλων των ετυμολογιών του Κρατύλου, που δίνει ο Σωκράτης, αλλά και όλων των άλλων ετυμολογιών που δίνονται στο παρόν έργο, σε ένα συνοπτικό και εύχρηστο Ετυμολογικό Λεξικό.

Έλληνας φιλόσοφος και συγγραφέας (427-347 π.Χ.). Γεννήθηκε στην Αθήνα από γονείς ευγενείς. Ο πατέρας του Αρίστωνας έλεγε ότι καταγόταν από τη γενιά του Κόδρου και η μητέρα του Περικτιόνη από το Σόλωνα. Είχε δύο αδερφούς, τον Αδείμαντο και το Γλαύκωνα. Το πρώτο του όνομα ήταν Αριστοκλής. Πλάτωνας ονομάστηκε αργότερα για το ευρύ του στέρνο και το πλατύ του μέτωπο. Νέος ασχολήθηκε με την ποίηση, αλλά γρήγορα στράφηκε προς τη φιλοσοφία. Ήταν 20 χρόνων, όταν γνώρισε το Σωκράτη και έμεινε κοντά του για οκτώ ολόκληρα χρόνια, μέχρι την ώρα που ο μεγάλος δάσκαλος πέθανε (399 π.Χ.). Ο άδικος θάνατος του Σωκράτη τον έπεισε ότι η αθηναϊκή δημοκρατία είχε μεγάλα ελαττώματα και ανέλαβε το ρόλο του κοινωνικού μεταρρυθμιστή. Μετά τη θανάτωση του Σωκράτη για λίγο καιρό κατέφυγε στα Μέγαρα, κοντά στο συμμαθητή του Ευκλείδη. Ύστερα γύρισε στην Αθήνα, όπου για 10 χρόνια ασχολήθηκε με τη συγγραφή φιλοσοφικών έργων, τα οποία φέρουν τη σφραγίδα της σωκρατικής φιλοσοφίας. Στη συνέχεια ταξίδεψε στην Αίγυπτο και στην Κυρήνη, όπου σχετίστηκε με το μαθηματικό Θεόδωρο, και τέλος στον Τάραντα της Ιταλίας, όπου γνώρισε τους πυθαγόρειους, από τη φιλοσοφική σκέψη των οποίων επηρεάστηκε αποφασιστικά. Μετά πέρασε στη Σικελία. Στην αυλή του βασιλιά των Συρακουσών Διονυσίου Α΄ γνώρισε το βασιλικό γυναικάδελφο Δίωνα, με τον οποίο συνδέθηκε φιλικά. Η φιλία όμως αυτή προκάλεσε τις υποψίες του Διονυσίου για συνωμοσία, γι’ αυτό έδιωξε τον Πλάτωνα από τη Σικελία. Στην Αίγινα κινδύνεψε να πουληθεί ως δούλος αλλά τον εξαγόρασε ο Κυρηναίος φίλος του Αννίκερης. Επιστρέφοντας στην Αθήνα άνοιξε τη φιλοσοφική σχολή του, την Ακαδημία. Η προσπάθεια όμως των δύο φίλων να προσηλυτίσουν στις ιδέες τους το νέο ηγεμόνα Διονύσιο Β΄ απέτυχαν. Για τρίτη φορά ήρθε στην αυλή των Συρακουσών το 361, με σκοπό να συμφιλιώσει το Δίωνα με το Διονύσιο. Αυτή τη φορά κινδύνεψε και η ζωή του. Τον έσωσε η επέμβαση του πυθαγόρειου Αρχύτα. Αλλά ο Δίωνας δε γλίτωσε. Δολοφονήθηκε το 353. Έτσι ο Πλάτωνας έχασε τον άνθρωπο στον οποίο στήριξε τις ελπίδες του για την επιβολή των πολιτικών του ιδεών. Από τότε ο Πλάτωνας και μέχρι το θάνατό του ασχολήθηκε με τη διδασκαλία και με τη συγγραφή έργων φιλοσοφικών. Τα έργα του Πλάτωνα είναι 36 και όλα, εκτός από την “Απολογία”, διαλογικά. Και στη συγγραφή ο φιλόσοφος μιμήθηκε τη διδασκαλία του Σωκράτη, ο οποίος δίδασκε διαλογικά. Οι διάλογοί του επιγράφονται με το όνομα κάποιου από τα διαλεγόμενα πρόσωπα, π.χ. “Τίμαιος”, “Γοργίας”, “Πρωταγόρας” κ.λπ. Τρεις μόνο διάλογοι, το “Συμπόσιο”, η “Πολιτεία” και οι “Νόμοι” τιτλοφορούνται από το περιεχόμενό τους. Σ’ όλους τους διαλόγους τη συζήτηση διευθύνει ο Σωκράτης. Στους παλαιότερους διαλόγους διατηρεί την εικόνα του πραγματικού Σωκράτη, ενώ στους νεότερους κάτω από το πρόσωπο του δάσκαλου κρύβεται ο ίδιος ο μαθητής. Το σύνολο του πλατωνικού έργου διακρίνεται σε τρεις περιόδους με βάση τη χρονολογική σειρά:
α) Περίοδος της νεότητας (400-387 π.Χ.): Σ΄ αυτήν ανήκουν: Απολογία, Κρίτων, Χαρμίδης, Πρωταγόρας, Λάχης, Ευθύφρων, Ιππίας Μείζων, Ιππίας Ελάσσων, Ίων, Λύσις.
β) Περίοδος ωριμότητας (386-367 π.Χ.). Σ’ αυτήν ανήκουν: Μενέξενος, Κρατύλος, Ευθύδημος, Γοργίας, Μένων, Παρμενίδης, Φαίδων, Φαίδρος, Πολιτεία, Συμπόσιον, Θεαίτητος.
γ) Περίοδος γηρατειών (366-348 π.Χ.). Περιλαμβάνονται: Σοφιστής, Πολιτικός, Φίληβος, Κριτίας, Τίμαιος, Νόμοι, 7η επιστολή.

Συγγραφέας: Πλάτων
Μεταφραστής: Λαθύρης Γιώργος, Μαραγκού Μαρία
Εκδότης: Ηλιοδρόμιον
Έτος έκδοσης: 2015
ISBN: 618-8162-11-2
Σελίδες: 704
Σχήμα: 21×14
Κατηγορίες: Πλατωνική φιλοσοφία

Τιμή σε ιστοσελίδες: 33.39 €