Η αποφασιστική τέχνη

Περιγραφή
Ένα από τα σημαντικότερα δοκίμια που γράφτηκαν ποτέ για τη φωτογραφία, από έναν από τους μεγαλύτερους φωτογράφους του 20ού αιώνα.
“Η φωτογραφία είναι για μένα η αναγνώριση μέσα στην ίδια την πραγματικότητα ενός ρυθμού επιφανειών, γραμμών ή αξιών· το μάτι αποσπά το θέμα κι η μηχανή δεν έχει παρά να κάνει τη δουλειά της, να αποτυπώσει στο φιλμ την απόφαση του ματιού. Μια φωτογραφία βλέπεται στο σύνολό της, με μια ματιά, σαν πίνακας· η σύνθεση είναι μια συγχρονισμένη συμμαχία, ο οργανικός συντονισμός κάποιων ορατών στοιχείων. Δεν συνθέτουμε δίχως λόγο, χρειάζεται μια αναγκαιότητα, και δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε τη μορφή από το περιεχόμενο. Στη φωτογραφία υπάρχει μια καινούργια πλαστική, έργο των στιγμιαίων γραμμών· δουλεύουμε με την κίνηση, μ’ ένα είδος προαισθήματος της ζωής, και η φωτογραφία οφείλει να αγγίζει μέσω της κίνησης την εκφραστική ισορροπία.””Το μάτι του αιώνα”, “το συνώνυμο της λέξης φωτογραφία” ή ακόμα “ο καλοδουλεμένος φακός” συνοδεύουν το όνομα του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (Chanteloup, 1908 – Province, 2004), και του έργου του. Εξάλλου, εάν ποτέ υπήρξε ένα βλέμμα που ήταν σε θέση να αλλάξει τον τρόπο παρατήρησης της πραγματικότητας και, ταυτόχρονα, τον τρόπο σκέψης για τη φωτογραφία, αυτό ήταν το δικό του.
Ο Henri Cartier-Bresson γεννήθηκε στις 22 Αυγούστου του 1908 στην Chanteloup, στη Γαλλία. Μετά τις σπουδές του λυκείου παθιάζεται με την ζωγραφική και με τις ιδέες των σουρεαλιστών και τα έτη 1927-28 σπουδάζει ζωγραφική με τον Andre Lhote. Το 1930 φεύγει για την Ακτή του Ελεφαντοστού, όπου θα παραμείνει για ένα χρόνο. Όταν επιστρέψει, αρχίζει να φωτογραφίζει. Εκθέτει στην γκαλερί Julien Levy της Νέας Υόρκης το 1932 και στη συνέχεια στη Μαδρίτη. Το 1934 περνάει ένα χρόνο στο Μεξικό και το 1935 μετακομίζει στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου θα αρχίσει να ενδιαφέρεται για τον κινηματογράφο, μαζί με τον Paul Strand. Επιστρέφει στη Γαλλία τα έτη 1936-39 και εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη του Jean Renoir. Το 1940 αιχμαλωτίζεται από τους Γερμανούς και μετά από δύο αποτυχημένες απόπειρες, κατορθώνει να αποδράσει τον Φεβρουάριο του 1943. Επιστρέφει στή Γαλλία και συμμετέχει στην Αντίσταση, ενώ δημιουργεί μερικά πορτραίτα καλλιτεχνών και συγγραφέων. Στην Απελευθέρωση γυρίζει το “Le Retour”, ένα ντοκιμαντέρ για τον επαναπατρισμό των αιχμαλώτων πολέμου και το 1946 πηγαίνει ξανά στις Ηνωμένες Πολιτείες για να ολοκληρώσει μια “μετά θάνατον” έκθεση που του είχε αφιερώσει κατά λάθος το ΜοΜΑ, επειδή πίστευε ότι ήταν αγνοούμενος του πολέμου. Το 1947 ιδρύει με τον Capa, τον Seymour και τον Rodger το πρακτορείο Magnum Photos. Τον επόμενο χρόνο ξεκινά για την Ανατολή και θα επισκεφθεί την Ινδία, την Κίνα και την Ινδονησία. Το 1952 επιστρέφει στην Ευρώπη και δύο χρόνια αργότερα, θα είναι ο πρώτος φωτογράφος που θα γίνει δεκτός στην ΕΣΣΔ. Θα ακολουθήσουν μεγάλα ταξίδια στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, στη Κούβα, στο Μεξικό, στον Καναδά και στην Ιαπωνία. Το 1970 εγκαινιάζεται στο Grand Palais, στο Παρίσι, η έκθεσή του “En France”, Μετά το 1974 αφιερώνεται στο σχέδιο. Το 1981 βραβεύεται με το Μεγάλο Εθνικό Βραβείο για τη Γαλλική Φωτογραφία και το 1986 με το Βραβείο του 19ου αιώνα (Παλέρμο). Το 2000 με τη σύζυγο του Martine Franck και την κόρη του Melanie, αποφασίζουν να δημιουργήσουν το Ίδρυμα Henri Cartier-Bresson, που αναγνωρίζεται από τη γαλλική κυβέρνηση ως κοινωφελές και ανοίγει το 2003, υπό τη διεύθυνση, αρχικά του Robert Delpire και στη συνέχεια του Agnes Sire. Τον ίδιο χρόνο ανοίγει η μεγάλη, αναδρομική έκθεση “HCB: Περί τίνος πρόκειται;” στην Εθνική Βιβλιοθήκη. Στις 3 Αυγούστου 2004 πεθαίνει στην οικογενειακή κατοικία του στην Προβάνς, σε ηλικία 95 ετών.

Συγγραφέας: Cartier – Bresson Henri 1908-2004
Μεταφραστής: Διονυσοπούλου Σοφία
Εκδότης: Άγρα
Έτος έκδοσης: 2013
ISBN: 960-325-855-5
Σελίδες: 29
Σχήμα: 18χ15
Κατηγορίες: Φωτογραφία – Λόγοι, δοκίμια, διαλέξεις, Φωτογραφία – Φιλοσοφία και θεωρία
Σειρές: Ο Άτακτος Λαγός: Σειρά Β΄

Τιμή σε ιστοσελίδες: 4.90 €