Σκιαμαχίες ή Περί όνου σκιάς

Περιγραφή
…μια και είμαι ο πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας, συμπαθάτε με και πέστε μου ειλικρινά και με συνείδηση, ήμουν εγώ ο γάιδαρος, ήμουν ο μόνος όνος, σ’ αυτή την ιστορία;
Η απαρχή της ιστορίας «περί όνου σκιάς» ανιχνεύεται σε πολλούς αρχαίους Έλληνες και Λατίνους συγγραφείς και μνημονεύεται σε διάφορα έργα τους, περισσότερο σαν μια στερεότυπη παροιμία που αφορά σε κάτι που δεν έχει αξία για ν’ ασχολείται κανείς. Ο Γερμανός ελληνιστής του 18ου αιώνα Christoph Martin Wieland συνέταξε έργο περί της ιστορίας των Αβδήρων, όπου πραγματεύεται και το θέμα της «περί όνου σκιάς», με πολύ καυστικό χιούμορ, προτείνοντάς το σαν «μια μικρή συμβολή στην ιστορία της ανθρώπινης νοημοσύνης».
Στην εποχή μας, ο Ελβετός Friedrich Durrenmatt δανείστηκε το θέμα για τη συγγραφή του θεατρικού του έργου «Η δίκη περί όνου σκιάς». Σ’ αυτό το έργο παρουσιάζονται γλαφυρά τα αιώνια ανθρώπινα πρόσωπα και πράγματα με την ιδιαίτερη χροιά της εποχής μας, όπως ο πολιτικός και θρησκευτικός φανατισμός, η εξουσία του χρήματος, η ηθική κρίση και η κοινωνική ανισότητα με τα παράγωγά της.
Ωστόσο, ο πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ένας συμπαθητικός γάιδαρος και πρόκειται για τη σκιά του, για την οποία οι άνθρωποι μάχονται, εξ ου και ο χαρακτηρισμός «Σκιαμαχίες». Αλλά η αξία της σκιάς είναι μόνο μια πρόφαση, μια αφετηρία, μια μικρή αιτία για να καταλήξει σε σημαντικά γεγονότα, που τόσο συχνά συναντάμε τόσο στην καθημερινή ζωή, όσο και γενικά στην ιστορία.
Εύκολα μπορεί κανείς να παραλληλίσει τη διαμάχη ανάμεσα στην αρχαία Αθήνα και Σπάρτη με αυτήν των λεγόμενων σημερινών μεγάλων δυνάμεων, με τον ψυχρό πόλεμο, την άνοδο της τότε Μακεδονίας με αυτήν π.χ. της προπολεμικής Γερμανίας. Είναι επίσης εμφανής ο θρησκευτικός δογματισμός, καθώς και η πάλη των τάξεων και των οικονομικών συμφερόντων, χωρίς να ξεχνάμε και την οργανωμένη εγκληματικότητα, που πάντα εξάπτεται σε μια περίοδο κοινωνικής αστάθειας και αντιθέσεων. Έτσι, με το οδυνηρό τέλος αυτής της ιστορίας, επιτελείται τελικά η «Κάθαρση».
(από τον πρόλογο του μεταφραστή)Ο Φρήντριχ Ντύρενματ (1921-1990) γεννήθηκε στο Κονολφίνγκεν, ένα χωριό κοντά στη Βέρνη της Ελβετίας. Γιος διαμαρτυρόμενου παπά, σπούδασε στη Βέρνη και στη Ζυρίχη φιλοσοφία και θεολογία. Στην αρχή εργάστηκε σαν γραφίστας και σχεδιαστής και ταυτόχρονα έγραψε τα πρώτα του δράματα και διηγήματα. Το 1947 έκανε την πρώτη του μεγάλη εμφάνιση σαν θεατρικός συγγραφέας με το έργο του «Εs steht geschrieben» («Είναι γραμμένο»), το οποίο προκάλεσε στη Ζυρίχη θεατρικό σκάνδαλο. Ακολούθησαν «Ο τυφλός», «Ρωμύλος ο Μέγας», «Ο γάμος του κυρίου Μισισιπή», «Ένας άγγελος έρχεται στη Βαβυλώνα». Οι μεγάλες επιτυχίες ήρθαν με τα δύο έργα που τον έκαναν γνωστό σ’ όλο τον κόσμο και τα οποία παίχτηκαν και στην Αθήνα από το Εθνικό Θέατρο: «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» και «Οι φυσικοί». Το τελευταίο του από μια μεγάλη σειρά θεατρικών έργων ήταν το «Der Meteor» (1967) που παίχτηκε ταυτόχρονα σε πολλές πόλεις της Ευρώπης και είχε μεγάλη επιτυχία. Όλα αυτά έκαναν τον Ντύρενματ έναν από τους μεγαλύτερους και γνωστότερους συγγραφείς της Ευρώπης. Υπήρξε το «τρομερό παιδί» της ελβετικής λογοτεχνικής ζωής, ένα πνεύμα ανήσυχο, δηκτικό, ειρωνικο και κριτικό, που με κάθε νέο έργο του ξάφνιαζε και τρόμαζε τον κόσμο. Τιμήθηκε, όσο ζούσε, με πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων το Βραβείο του Κύκλου των Θεατρικών Κριτικών και το βραβείο Σίλερ. Πέθανε το 1990.
(Φωτογραφία: Isolde Ohlbaum)

Συγγραφέας : Durrenmatt Friedrich 1921-1990
Μεταφραστής : Γαζώνης Γιάννης
Εκδότης : Επικαιρότητα
Έτος έκδοσης : 2013
ISBN : 960-205-535-9
Σελίδες : 77
Σχήμα : 21χ14
Κατηγορίες : Ελβετικά θεατρικά έργα

Τιμή σε ιστοσελίδες: 7.35 €

Όλες οι πληροφορίες σε αυτή τη σελίδα προέρχονται από το χώρο αποκλειστικά για πληροφορίες www.public.gr και dioptra.gr ιστοσελίδα μας με αυτό το βιβλίο.