Σκέψεις για τη μουσική

Περιγραφή
Ο Γκλεν Γκουλντ, ευρέως γνωστός ως πιανίστας, υπήρξε παράλληλα συνθέτης, μουσικοκριτικός, ραδιοφωνικός και τηλεοπτικός παραγωγός, ενίοτε αρχιμουσικός, ένας άνθρωπος “αναγεννησιακός”, όπως του άρεσε να αυτοχαρακτηρίζεται, αλλά και ένας εκστατικά βιωματικός δημιουργός-αναδημιουργός.
Σε αυτή την παρθενική -μετά θάνατον- εμφάνισή του στα ελληνικά, μέσα από σταχυολογημένα κείμενά του που προέρχονται από συνεντεύξεις, άρθρα, διαλέξεις, κριτικές, ένθετα δίσκων, επιστολές, τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές, ο Γκουλντ προβάλλει ως ο στοχαστής που λίγοι γνωρίζουν ότι υπήρξε. Στην εποχή της άκριτης σκέψης που διανύουμε, οι απόψεις του, διατυπωμένες εδώ και κάποιες δεκαετίες, εξακολουθούν ωστόσο -διαχρονικές και παλλόμενες όπως είναι- να προσκαλούν και να προκαλούν να σκεφτούμε αλλά και να νιώσουμε τα πάντα εκ νέου – ακριβώς όπως και οι περίφημες ηχογραφήσεις του. Πότε “πουριτανός” -όπως επίσης αυτοχαρακτηριζόταν- και πότε ριζοσπάστης, ο Γκουλντ προσπαθεί, και εντέλει καταφέρνει, να συγκεράσει το υποκειμενικό με το αντικειμενικό, το προσωπικό του σύστημα αξιών με το πανανθρώπινο. Με χαρακτηριστικό πάθος, χιούμορ, ειρωνεία, διεισδυτικότητα, αυτοσαρκασμό και αληθινό έρωτα για τη μουσική, γράφει και μιλά για την ηθική, την αισθητική, την ιστορία και το μέλλον της τέχνης αυτής -αλλά και της τέχνης της ηχογράφησης- με αφετηρία και τέρμα πάντοτε τον άνθρωπο.Ο Καναδός πιανίστας Γκλεν Γκουλντ (1932-1982), στο απόγειο μιας λαμπρής, γεμάτης δάφνες, καριέρας σολίστ στην Αμερική και την Ευρώπη (1955-1964), και παράλληλα μιας εξίσου επιτυχημένης δισκογραφικής πορείας, αρχής γενομένης με το πρώτο του άλμπουμ “Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ” του Γ Σ, Μπαχ (1955) -χάρη στο οποίο έγινε, εν μιά νυκτί, διάσημος σε όλο τον κόσμο-, αποφάσισε, το 1964, να γυρίσει την πλάτη στο μουσικό κατεστημένο. Επικαλούμενος την ψυχική και καλλιτεχνική φθορά, τη μοχθηρία των ακροατηρίων, καθώς και την ατελή φύση των ζωντανών εμφανίσεων, ο Γκουλντ έγινε ο πρώτος ερμηνευτής στην ιστορία της μουσικής που αποφάσισε να αποσυρθεί οριστικά από το χώρο των συναυλιών για να αφοσιωθεί στην τελειοποίηση της τέχνης του μέσω των -υψηλής τεχνολογίας- ηχογραφήσεων στο στούντιο. Κατόπιν, αποτραβήχτηκε στην καναδική φύση, όπου είχε το χρόνο και τη γαλήνη να στοχαστεί και να επανεξετάσει τη σχέση του με την τέχνη. Το αποτέλεσμα ήταν η απαρχή μιας νέας ζωής, αφενός με τη διεύρυνση της δραστηριότητας του στο στούντιο, και αφετέρου με τη διάνοιξη νέων δημιουργικών προοπτικών και μέσων διοχέτευσης του καλλιτεχνικού του δυναμικού. Ο ορίζοντας της σκέψης και της δράσης του Γκουλντ ήταν πλέον τόσο αχανής όσο και εκείνος της παγωμένης πατρίδας του: στις δεκάδες ηχογραφήσεις, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές και ντοκιμαντέρ, ήρθαν τώρα να προστεθούν μουσικολογικά άρθρα, κριτικές σε περιοδικά, διαλέξεις σε πανεπιστήμια, ραδιοφωνικά σενάρια για τις εμφανίσεις του στο CBC, συνεντεύξεις στα ΜΜΕ, κείμενα για ένθετα δίσκων του κ.ά. Ο Γκλεν Γκουλντ άφησε την τελευταία του πνοή στις 4 Οκτώβρη 1982, μία εβδομάδα περίπου μετά τα πεντηκοστά του γενέθλια.

Συγγραφέας: Gould Glenn 1932-1982
Μεταφραστής: Θεοδωρίδης Στέφανος
Επιμελητής: Μπουκάλα Αρετή
Υπεύθυνος Σειράς: Δουβίτσας Περικλής
Εκδότης: Νεφέλη
Έτος έκδοσης: 2012
ISBN: 960-504-048-4
Σελίδες: 293
Σχήμα: 21χ14
Κατηγορίες: Μουσική, Κλασική, Μουσική – Λόγοι, δοκίμια, διαλέξεις, Συνεντεύξεις
Σειρές: Μουσική

Τιμή σε ιστοσελίδες: 11.39 €